Presentert av:
Riedel har over 260 års erfaring innen glassproduksjon. Det var den tredje generasjonen, med Johann Leopold Riedel i spissen, som la grunnlaget for den store produksjonen av glass som foregår i dag, da han etablerte den første fabrikken i det som nå er Tsjekkia. Etter en lang og dramatisk historie har Riedel i dag hovedkontor i den østerrikske byen Kufstein.
Det første som slår oss når vi går inn i fabrikken i Kufstein, er den overveldende heten fra smelteovnene som holder 1200 grader. Her produseres Riedels mest eksklusive glass og karafler fortsatt for hånd. 140 ansatte jobber daglig med å smelte 1,8 tonn sand, og produserer 250 000 glass i året. Det er et tungt og krevende arbeid. Maximilian Riedel, som er ellevte generasjons glassprodusent, forteller at en glassblåser klarer å lage ca. 12 store karafler om dagen. Deretter må de gå over til mindre varianter for at lungene skal klare det. Hvis de er syke, blir det ingen jobb, for det klarer ikke lungene.
Glassmassen er som flytende honning når den kommer ut av ovnene, og må hele tiden holdes i bevegelse. Det er vanskelig å ikke la seg imponere når vi ser hvordan Mamba-karaffelen, en av de mest kompliserte karaflene, blir til. Med stor dyktighet snurrer glassblåseren på glassmassen, og ved hjelp av en annen håndverker får han vite om han skal blåse litt til for å få formen perfekt. På mindre enn ti minutter har de laget en ferdig Mamba-karaffel med unikt utseende og dobbeltdekanterende effekt. Håndverkerne får det til å se lett ut, på tross av at det kreves store ferdigheter for å lage karaflene med de komplekse formene.
I fabrikken produseres også Riedels munnblåste glass-serier Sommeliers og Superleggero. Produksjonen av vinglassene består av tre deler. Man begynner med klokken, som lages av to håndverkere. På klokken festes glassmassen som skal bli stetten, og deretter festes masse til det som skal bli foten. Det kreves mange års erfaring og store ferdigheter for at alle delene skal få den samme kvaliteten og at glassene skal bli like. Riedel-glass er svært tynne, klare og helt fri for dekorasjoner. Det er lett å tro at glass som ikke er dekorerte, krever mindre jobb, men det er faktisk helt motsatt, ettersom dekorasjoner kan skjule feil.
Riedel har ytterligere to fabrikker, og der maskinproduseres glassene ved hjelp av den nyeste teknologien. I Weiden i Tyskland ligger det de kaller «fremtidens fabrikk», og det er et svært imponerende anlegg. Her produseres blant annet seriene Vinum og Veritas. Fabrikken ble bygget på 1980-tallet, og etter at de investerte i og monterte en helautomatisert høyteknologisk maskin for glassproduksjon i 2016, er det Riedels mest moderne fabrikk. Fabrikken produserer 50 000 glass om dagen, 365 dager i året. Til sammenligning klarer den manuelle produksjonen ca. 10 000 glass om dagen og krever betydelig flere håndverkere.
Glassene produseres med høyeste presisjon og måles med instrumentet «the magic eye» for at man skal kunne gå tilbake og lokalisere hvor eventuelle feil oppstår. Vi får ikke lov til å fotografere i fabrikken, men vi fikk et bilde av mannen som sørger for den beste kvalitetskontrollen av glassene – for den jobben overlates ikke til maskiner, selv ikke tyske maskiner. Den minste lille feil gjør at glasset kasseres. Når vi prøver å finne feilen, er det nesten umulig for et utrent øye å se det lille merket som gjorde at glasset ikke var perfekt. Ca. 30 % av produksjonen kasseres, gjenvinnes og smeltes ned til ny glassmasse. En del knust glass selges også videre til andre fabrikker, ettersom det øker kvaliteten på deres glassmasse.
Anbefalt lesning: En tidsreise i glassriket
Riedels fabrikker er viktige for byene de ligger i, og Riedel gjør alt for å kunne fortsette produksjonen der, ved å jobbe for å senke kostnadene. Riedel er også viktige for vinprodusenter som i samarbeid med Riedel får ut den maksimale opplevelsen av vinene sine. Sammen utvikler de druespesifikke glass som hever og forsterker vinens karakter. Og som Time Magazine skrev: «Riedel-familien har aldri satt navnet sitt på en vinflaske. Men i løpet av de siste 50 årene har de gjort mer for å heve nytelsen for vinelskere enn det noen vinprodusent har gjort.»